Thailand

BANGKOK

Op 6 mei 2004 kwamen we aan in Bangkok en daar begonnen meteen alle Nederlandse mobieltjes te rinkelen. Bijna iedereen ontving een sms’je van thuis dat Pim Fortuin was vermoord. Zelfs op de Thaise televisiezenders in ons hotel Grand China Princess konden we de beelden zien. Om de jetlag te overwinnen namen we meteen deel aan een excursie naar het Baiyoke Sky hotel waar we op de 84e verdieping een prachtig uitzicht hadden over
Bangkok.
De volgende ochtend gingen we vroeg op stap naar de tempel met de gouden boeddha (Wat Benchamabophit). Het was nog vroeg maar wel al verschrikkelijk warm! In de middag bezochten we het koninklijke paleis en het ernaast gelegen tempelcomplex (Wat Phra Kaeo) met de smaragd Boeddha. In de middag gingen we naar het teakhouten palies van koning Rama V. ’s Avonds maakten we op een verlichte boot een tocht op de rivier de Chao Praya en kregen we een diner. Na terugkomst in het hotel werd de wekker gezet voor de UEFA cup finale Feyenoord – Borussia Dortmund. Midden in de nacht gingen we naar de hotelbar waar nog meer Nederlanders uit ons reisgezelschap zaten. Op een groot scherm zaten een aantal Thaise mannen echter naar Manchester United – Arsenal te kijken. Gelukkig konden we hen overtuigen over te schakelen naar Feyenoord. Met een verslag in het Thais volgden we de wedstrijd en vierden we een feestje midden in de nacht toen Paul Bosvelt de beker omhoog moest houden.

Na een korte nacht gingen we de volgende ochtend met longtail boten het Thonburi kanaal op en vaarden we door de klongs langs armoedige huisjes gebouwd op palen. Verder bezochten we de Wat Arun tempel die was voorzien van heel veel gekleurd porselein en voerden we de vele vissen in de klongs ’s Middags bezochten we de bloemenmarkt (Pak Khlong markt) en daarna de volgende tempel (Wat Pro), de oudste tempel van Bangkok met een grote liggende Boeddha met een lengte van 46 meter. Helaas stond deze reuzenboeddha tijdens ons bezoek in de steigers. ’s Avionds na het diner gingen we met onze groep naar de Calypso show in een nachtclub. In deze nachtclub traden alleen travestieten en transseksuelen op. Bij de meeste ‘vrouwen’ was het bijna onmogelijk te zien dat het eigenlijk verkleedde mannen waren.

De volgende ochtend kwam ook Jolanda in Bangkok aan. Zij was in Rotterdam gebleven om bij de UEFA cup finale te zijn. Met de Tuk Tuks scheurden we door Bangkok naar een groot winkelcentrum en in de middag wandelden we door Chinatown heen.

KANCHANABURI – FLOATING MARKET – JEATH MUSEUM – RIVER KWAI

De volgende ochtend verlieten we Bangkok met onze touringcar op weg naar de drijvende markt in Kanchanaburi. Onderweg stopten we nog even bij een Thaise familie om hun huis te bezichtigen. Daarna stapten we over in longtail boten waarmee we door de kanalen vaarden tot bij de drijvende markt in Damnoen Saduak. Daar krioelde het van de kleine bootjes waarin werd gekookt, verkocht en geruild. We vervolgden onze reis naar Kanchanaburi waar we een bezoek brachten aan de begraafplaats (Chong Kai Cemetary), waar 1740 slachtoffers begraven liggen van de bouw aan de spoorlijn, waaronder enige honderden Nederlanders. Daarna lunchten we op een groot vlot dat werd voortgetrokken door een longtail boot en vaarden we over de rivier de Kwae Yai door een schitterend natuur gebied en onder de beroemde brug door. Bij het JEATH (Japans,Engels, Amerikaans, Thais, Hollands) oorlogsmuseum gingen we weer aan land en bezochten we een nagebouwde barak, waarin veel foto’s en krantenknipsels te zien waren. Daarna vertrokken we met de bus richting de drie pagoden pas (Birma) naar het nog in gebruik zijnde stationnetje Nan Tok, waar we een stukje met de trein meereden over de dodenspoorlijn. Het was een oude trein met houten banken, die stapvoets reed over de originele houten steunen die de rails tegen de bergwand hielden. Het uitzicht vanuit de trein was fantastisch maar het heeft honderden levens gekost om deze spoorlijn te bouwen. Na de treinrit bezochten we de Bridge over the River Kwai. Dat viel een beetje tegen want het was veel te toeristisch.

AYUTTAYA – PHITSANULOK - SUKOTHAI

De volgend ochtend natuurlijk weer vroeg op, nu om op weg te gaan naar Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand. Na een lange rit door veel rijstvelden kwamen we aan in Ayutthaya. De stad werd in 1767 platgebrand door de Birmezen waarbij veel historische tempels en gebouwen werden vernield. We bezochten de runes van de Wat Chai Wattanaram, een tempel uit 1369, maar helaas was er niet veel meer van over. Daarna werd de reis vervolgd met een bezoek aan de Wat Yai Chai Mongkol, iets buiten het centrum gelegen, met een enorme grote monumentale chedi. Vanaf boven had je een schitterend uitzicht op het tempel complex. ’s
Avonds kwamen we aan in Phitsanulok, waar we met riksja’s door de stad werden gereden. Onderweg kregen we de flying vegetable show te zien. Er werd eten bereid, waarbij de vlammen meters hoog kwamen, de kok gooide het over een afstand van ongeveer tien meter, waarbij Jolanda op een verhoging van 4 meter staand, en volledig in beschermende kleding tegen de hete olie, het eten moest opvangen in een soort grote schaal.

De volgende ochtend na een vroeg bezoek aan de tempel Wat Phra Si Ratana Mahathat vertrokken we naar Sukothai. Onderweg stopten we om een rijstfabriek met oude stoommachines te bezoeken. In Sukothai bezochten we het Sukothai Historical Park waar we op de fiets helemaal rondgeleid werden, door de Wat Mahatat. Het complex was enorm groot en we hadden weinig zin om nog serieus naar alle tempels te kijken. Het fietsen was wel een leuke afleiding na alle uren in de bus. ’s Avonds reden we verder naar ons hotel in Chiang Rai.

GOUDEN DRIEHOEK

Vanuit Chiang Rai reden we naar de noordelijkste grensplaats tussen Thailand en Birma (Myanmar), Mae Sai genoemd. Daar hebben we wat rondgelopen en gewinkeld. Later bezochten we de gouden driehoek bij Sop Ruak. Eerst naar het opium museum en dan naar een uitkijkpunt waar je uitkeek op het drie landenpunt Birma –Laos – Thailand en de Mekong rivier.
Daarna maakten we een boottocht over de Mekong rivier en gingen we aan land in Laos in Ton Sao, waar we eerst een visum voor 20 BAT moesten kopen. We hebben hier wat rond gelopen en werden toen weer terug gevaren naar Sop Ruak. Na de lunch stapten we over in pick-ups die ons naar de bergstammen brachten. Eerst kochten we in een lokale winkel een enorme baal rijst om aan de inwoners van het Aka dorp te geven. Vervolgens reden we met de pick-ups over steile en smalle wegen naar onze eerste bestemming, de Yao stam. Deze stam heeft sinds 200 jaar vestigingsrecht en komt oorspronkelijk uit China. Na een kort bezoek was het tijd voor het volgende dorp, het Aka dorp. Alle bewoners kwamen al snel tevoorschijn toen de eerste pick-ups het dorp inreden. De bewoners komen oorspronkelijk uit Tibet. De kinderen uit het dorp gingen netjes in rijen staan om snoep en koekjes van ons te krijgen. Het dorp zag er heel erg primitief uit. De oudere vrouwen liepen in mooie klederdracht met zilveren hoofdtooien. Aan het eind van de middag verlieten we het dorp en vertrokken we naar Mae Salong. Daar overnachtten we in ons hotel Mea Salong Villa, bestaande uit tegen een heuvel gebouwde geschakelde Chinese huisjes met een mooi uitzicht op de bergen.

CHANG MAI - OLIFANTEN KAMP MAE TANG

’s Ochtends vertrokken we weer met de pick-ups berg af naar Chang Mai, waar we in de middag in ons prachtige hotel arriveren. ’s Avonds bezochten we de grote avondmarkt in het centrum waar echt van alles te koop was. Je moest dan wel eerst enorm je best doen om af te dingen, want de prijzen begonnen altijd veel te hoog!

De volgende ochtend vertrokken we naar de berg Doi Suthep met op de top de Wat Phra That tempel. De bochtige weg voerde ons (14 km) omhoog en vervolgens namen we de trap van 300 treden naar boven. Het uitzicht op Chang Mai was erg mooi. In de middag stonden er allerlei bezoeken gepland aan oude ambachten zoals een fabriek, waar beschikderde parasols gemaakt werden, een zijdefabriek en de GEMS gallery, een goudfabriek.
Onze voorlopig laatste dag in Chang Mai begon met een bezoek aan het olifanten kamp Mae Tang. Toen we bij het kamp aankwamen stonden er al verschillende olifanten klaar die gevoerd wilden worden. Bij een stalletje kon je trossen bananen kopen om de olifanten te voeren. Eerst nog voorzichtig proberen om banaan voor banaan te voeren, maar de olifanten hadden liever een hele tros bananen tegelijk. Als je de tros achter je rug wilde verstoppen kwam er wel een andere olifant die stiekem de tros probeerde weg te nemen. Het was hartstikke leuk en leverde ook nog hele leuke foto’s op. Daarna kregen we te zien hoe de olifanten getraind en in de rivier gewassen worden. Vervolgens volgde n van de hoogtepunten van de reis, een rit op een olifant. Via een verhoging werden we in een mandje op de rug van een olifant gezet. De Thaise bestuurder zat op de kop van de olifant tussen zijn oren in. Zo gingen we op weg, hobbelden alle kanten op en gingen dwars door de rivier heen. Onderweg konden we weer bananen kopen om de olifant te voeren. Na de rit stapten we over in ossenkarren waarmee we rond gereden werden. Onderweg kwamen we allemaal verkopers tegen die souvenirs proberen te verkopen. Vervolgens stond de volgende overstap op het programma: nu gingen we op een groot bamboevlot de rivier over. Een Thai stond voorop het vlot om het vlot met een bamboestok door de rivier heen te loodsen. Dit was echt een superdag!

PAI – MAE HONG SON - LANGNEKKEN

De volgende ochtend wachtte het volgende vervoersmiddel: met minibusjes gingen we de bergen in en er wachtte ons steile en smalle wegen met 1864 haarspeldbochten. De eerste stop was in een Karen dorp met 300 inwoners. Er stond een schooltje waar les werd gegeven en we namen foto’s van de kinderen. Daarna vervolgden we onze weg naar de Tha Pai Hot Springs, waar kokend water uit de grond opborrelt. Het water was zo heet dat je er makkelijk een eitje in kon koken. Aan het begin van de avond kwamen we aan in het Muang Pai ressort, waar we sliepen in schilderachtige huisjes, gelegen in een schitterende tuin.

Na onze nachtrust reden we verder naar Mae Hong Son (stad van de mist), maar onderweg stopten we nog even in het Lisu dorp in Bon Nam Rin. In de middag bezochten we ook nog de visgrot in Tham Pla en daarna kwamen we aan in ons hotel, waar een schitterend zwembad op ons wachtte.
Weer een dag later was het tijd voor het bezoek aan de langnek stammen. In Huai Dua gingen we aan boord van de bekende longtail boten en het was ondertussen flink aan het regenen geslagen. Met onze poncho’s aan maakten we een eerste stop en bezochten een grot. Daarna vaarden we verder en kwamen in het langnekdorp Kayan aan. De vrouwen van deze stam droegen ringen (spiralen) om hun hals en benen en schitterende kleding in mooie felle kleuren. Het pad door het dorp liep stijl omhoog met aan beide kanten van het pad hutjes. We namen weer wat foto’s en vertokken dan naar de berg Doi Kong Mu Hill op 1300 meter hoogte met de tempel Wat Doi Kong Mu. Boven hadden we een mooi uitzicht op Mae Hong Son, het hotel en het vliegveld.

CHANG MAI – BANGKOK - JOMTIEN

De volgende dag verlieten we Mae Hong Son en vlogen terug naar Chang Mai in 25 minuten. Daar bleven we nog een nachtje slapen om de volgende avond de nachttrein naar Bangkok te nemen. Terwijl we lekker sliepen reed de trein in ongeveer 12 uur van Chang Mai naar Bangkok. Ons bed werd netjes opgemaakt door de conducteur en was erg comfortabel. We hadden vrij redelijk geslapen toen we aankwamen in Bangkok. In Bangkok viel ons resigezelschap uit elkaar, omdat iedereen naar een andere plek ging voor de strandvakantie.
Ook van onze gids Herman namen we hier afscheid. Ons Thaise gids Charlie ging nog wel met ons mee naar Jomtiem. In Jomtien zaten we in een hotel met een prachtig zwembad alleen door een weg gescheiden van het strand. Op de 1e dag in Jomtiem deden we een excursie naar het eiland Ko Lam. Met een speedboot werden we naar het eiland gebracht, waar we lekken konden zonnen, zwemmen en relaxen. We deden ook nog mee aan parasailing boven de Thaise zee.

Jomtien ligt vlak bij Pattaya en met de ‘bus’ ben er je zo. De ‘bus’ was een open jeep met een paar banken acherin, maar het voldeed prima. Dat Pattaya bekend staat als paradijs voor sextoeristen was goed te merken. Overal op straat probeerde mensen je een bordeel in te trekken. De stad was verlicht met enorm veel neonlicht reclame en werkelijk alles was er te koop. Natuurlijk namaak merk spullen zoals parfums en t-shirts, maar ook rijbewijzen, perskaarten enzovoort. Na een paar daagjes in Jomtien zat onze rondreis door Thailand erop en vlogen we terug naar huis.

LINKS

Klik hier voor links die met onze rondreis door Thailand te maken hebben.