Suriname

PARAMARIBO

We hadden in het centrum van Paramaribo een huisje gehuurd van een Surinaamse familie in Nederland. Het huisje lag net buiten het centrum van Paramaribo en met een paar minuten lopen waren we zo in het centrum. De 1e dag zakten we meteen door het bed en er was alleen koud water in de douche, maar verder was het prima. De dag na onze aankomst werden we opgehaald door de oom van Chantal, oom Humphry, die ons meenam naar zijn huis aan de Stolk weg. Daar waren ook zijn dochter Diana en haar dochtertje Lilian  Oom Humphry had een enorm stuk land bij het huis waar allerlei dieren rondliepen, zoals honden, kippen en geiten. Naast oom Humphry woonde ‘oma’, een oude bekende van Chantals moeder. Omdat ik nog nooit in Paramaribo geweest was en het voor Chantal ook al een tijd geleden was, besloten we te kijken of we wat excursies konden boeken. Zo kwamen we terecht bij Frank Renada, die tours voor toeristen regelde. We besloten om een citytour bij hem te boeken en werden rondgereden door Paramaribo in de jeep van Frank. Frank vertelde ons van alles over Paramaribo en we besloten met avondeten op Blauwgrond. De tour met Frank was goed bevallen en we besloten om nog een paar excursies te boeken via Frank. Maar eerst werden we door ‘oma’ uitgenodigd om een weekendje mee te gaan Nieuw Nickerie, helemaal in het westen van Suriname tegen de grens met British Guyana aan. De dag voordat we vertrokken moesten we eerst boodschappen doen om mee te nemen naar Nieuw Nickerie. Toen ‘oma’ een verse, levende kip wilde kopen, zijn we maar snel doorgelopen naar de slagerij!

NIEUW NICKERIE

’s Ochtends vroeg vertrokken we met een minibusje naar Nieuw Nickerie. Het regende erg hard en het zicht was slecht in het donker. Het busje scheurde over de weg en we vroegen ons af of we ooit levend aan zouden komen in Nieuwe Nickerie. ‘Oma’ trok zich er weinig van aan en zat vrolijk koude pannekoeken naar binnen te werken als ontbijt. Na een paar uur rijden stonden er ineens een aantal gemaskerde en gewapende mannen op de weg, die het busjes dwongen te stoppen. Gelukkig bleken het bekenden te zijn van de chauffeur en hard lachend om onze geschrokken gezichten lieten ze ons weer verder rijden. In Nieuw Nickerie sliepen we bij de dochter van ‘oma’ met zijn drieen op een kamer. Om het land heen was een erf waar een aantal ganzen fanatiek de wacht hielden. Achter het huis liepen vele kippen en fazanten rond. Er werden een paar vrienden geregeld, die ons tegen betaling rond zouden rijden in Nieuw Nickerie. We begonnen met de lokale markt en we zagen dat het niet veel zin had gehad om al die boodschappen mee te slepen uit Paramaribo. Alles was hier gewoon te krijgen. Na de markt gingen we naar een Hindoestaanse crematieplaats aan de zee. Daarna gingen we naar het vliegveld waar een heleboel mensen bezig waren met modelvliegtuigjes. De landingsbaan werd verder toch maar één keer per dag gebruikt voor de vlucht van en naar Paramaribo. Tenslotte gingen we naar het strand, maar dat stelde erg weinig voor. De rest van de tijd in Nieuw Nickerie hebben we ons aardig lopen te vervelen, want er was werkelijk niets te doen. Eén keer zijn we nog naar het zwembag gelopen, maar daar bleek geen water in te zitten. We vonden het dus niet erg toen het minibusje ons weer kwam ophalen om ons weer naar Paramaribo te brengen.

PLANTAGES - SABANA PARK - BROWNSBERG – JAW JAW

Terug in Paramaribo hebben we weer een aantal excursies geboekt bij Sabana Tours. De 1e excursie was een bezoek aan de plantages langs de Commewijne. Met een bootje werden we naar de plantage gevaren en namen we een kijkje bij één van de bewoners thuis..Vervolgens gingen we naar een viskwekerij waar Tilapia gekweekt werd voor de export. Op de weg terug naar Paramaribo zijn we nog gestopt bij Ford Amsterdam, dat vroeger gebruikt werd om Paramaribo te beschermen. De volgende dag gingen we met een minibusje op pad richting Sabana park. Dat was een aardig stukje rijden en vooral de bauxiet wegen na Zanderij waren erg slecht. De ramen van het busjes moesten goed gesloten blijven, want anders zouden alle onze kleren en koffers rood worden van het bauxiet. In Sabana park zijn we langs de beekjes en door de jungle gelopen. ’s Avonds in het donker ging René met de gidsen vis vangen voor het diner. Dat was echter niet met een hengel, maar met een zaklantaarn en een kapmes. Tot hun middel gingen ze de beek in schijnend met de zaklantaarn op het water om een vis te ontdekken. De vis werd dan verblind met de zaklantaarn en dan was het de kunst om zijn kop eraf te hakken met het kapmes. Dat viel nog niet mee want het wateroppervlak vertekende. De gevangen vis werd door de gids heerlijk bereid en opgegeten. Niet veel later ging de verlichting uit in de huisjes en waren we overgeleverd aan de olielampjes, die we moesten gebruiken om een douche te nemen voor het slapen gaan. De volgende ochtend gingen we verder met het minibusje Brownsberg op. Via een steile weg naar boven kwamen aan op Brownsberg. Hier waren allerlei wandelpaden en één van die paden leidde naar de Irene waterval. Het was echter een lange weg naar de waterval met veel hoogteverschillen en dat viel dus niet mee in de warmte. Gelukkig konden we bij de watervallen lekker afkoelen door onder de waterval te gaan staan.’s Avonds konden we bijkomen in onze hut, waar we overnachtten in hangmatten. Die hingen echter te dicht bij de koude grond, waardoor slapen moeilijk was. De volgende ochtend waren we er erg vroeg uit om de zonsopgang boven het Brokopondo stuwmeer te kunnen zien. In de verte konden we de brulapen horen schreeuwen. Wij namen afscheid van een ander echtpaar in onze groep en gingen verder met de 2 gidsen in de Jeep naar Atjoni.Daar stapten we over in boten, die gemaakt waren door boomstammen uit te hollen. Met die korjalen werden we naar Jaw Jaw gebracht, een bosneger dorpje aan de ‘boven Suriname’ rivier. In het dorpje sliepen we in hutten op matrassen op de grond. Er waren geen douches aanwezig en wassen en tandenpoetsen moest in de rivier tussen de Saramaccanen die vererop bezig waren met de afwas in de rivier. ’s Middags hebben we een stukje gewandeld om de dorpjes Luandi, Tutubuka en Tyallikondre te bezoeken. ’s Avonds hadden we een barbecue waarbij een speenvarken werd bereid. De volgende dag gingen we met de korjaal naar de Ferulassie vallen, een stroomversnelling verderop in de rivier. Hier hebben we lekker gezwommen en gezond. Op de terugweg spotte de bootsman een varaan op de kant en meteen werd de korjaal gestopt om ons ‘diner’ te vangen. Het geweer werd klaargemaakt, maar gelukkig werd de varaan gemist. Wij deden het wel met rijst en groente in de avond! ’s Avonds werden er nog traditionele slavendansen voor ons gedaan. De volgende dag zijn we teruggereden naar Paramaribo. Deze excursie was echt geweldig, Suriname is erg mooi en de mensen heel vriendelijk.

PARAMARIBO

In Paramaribo hebben we nog een bezoek gebracht aan de oma van Chantal. Ze was heel erg blij om ons te zien. Ze woonde in een klein huisje met een grote tuin en we hebben gezellig gekletst en een paar leuke fotos’ gemaakt in de tuin. De volgende dag zijn we naar het zwembad gegaan in het .... hotel. We zouden lekker rustig aan doen een beetje gaan zonnen. Het zwembad bij het hotel was echter helemaal bevolkt door de selectie van RBC Roosendaal, dat in Paramaribo was om een toernooi te spelen. ’s Avonds zijn we naar het voetbalstadion geweest om RBC te zien spelen tegen Robinhood uit Suriname. De wedstrijd was erg verhit en werd van alles gegooid vanaf de tribune naar trainer Robert Maaskant, die maar besloot om zijn team terug te trekken. De rest van de dagen hebben we nog wat familiebezoekjes gedaan en zouden we een avondje gaan stappen met Jose, de zoon van Frank Redana. Dat liep helaas in de soep, omdat René ziek was geworden. De vakantie werd afgesloten met een diner in het prachtige huis van Frank.

LINKS

Klik hier voor handige links die met Suriname te maken hebben.