New York

TIMES SQUARECENTRAL PARC

In april 2006 zijn we met Bert en Simone een lang weekend naar New York geweest. Op donderdagmorgen vlogen we vanaf Dusseldorf in de business class in 7 uur naar New Ark waar we een taxi namen naar het Sheraton hotel in New Jersey. Ons hotel lag direct aan de rivier de Hudson en  met de ferry waren we in 7 minuten aan de overkant midden in Manhattan. In Manhattan stonden dan een aantal bussen klaar die naar verschillende plaatsen in Manhattan reden. Wij namen meteen de bus naar Cental Parc, want het was schitterend weer. Central Parc is enorm groot en staat in schril contrast met de wolkenkrabbers die het park omringen. Een hoop Amerikanen komen naar het park om te relaxen en het was ook aardig druk toen wij we waren. Vanaf Central Parc zijn wij over 5th Avenue teruggeloen naar 48th Street en toen richting Times Square. Op Times Square was het echt een gekkenhuis. Het was enorm druk en wij besloten om wat te gaan eten. We reserveerden een tafel in Bubba Gump’s, waar we ook in San Fransisco hebben gegeten. Na het eten namen we een taxi naar de ferry om terug te gaan naar het hotel.

EMPIRE STATE – GROUND ZERO – DOWNTOWN

De volgende ochtend begon met een lekkende badkamer. Waarschijnlijk was het bad in de kamer boven ons overgelopen. Na een andere kamer geregeld te hebben vertrokken we weer met de ferry naar Manhattan. Daar namen we de bus naar 34th Street, waar het Empire State Building staat. Het was nog vroeg en het leek wel mee te vallen met de rij, maar dat was niet zo. Iedere keer als we dachten vlak bij de lift te zijn, bleek er weer een nieuwe rij re beginnen. Na ongeveer 2 uur wachten mochten we eindelijk met de lift naar boven. Het uitzicht over Manhattan was het wachten meer dan waard. Het was werkelijk fantastisch om over al die wolkenkrabbers heen te kijken. Eigenlijk onvoorstelbaar dat de torens van het WTC nog veel hoger waren dan het Empire State Building. Na het bezoekje aan het Empire State building hebben we de metro genomen naar Chinatown waar we wat rondgewandeld en gegeten hebben. Helaas was het ondertussen gaan regenen en zag de stad er grauw uit. Vanaf Chinatown hebben we de bus naar Ground Zero genomen. Van de ramp in 2001 was hier helemaal niks meer te merken. Het terrein was een grote bouwput waar al begonnen werd met de bouw van de nieuwe Freedom Tower. Bij de aanblik op de bouwput was het moeilijk voor te stellen dat hier een paar jaar geleden de hoogste gebouwen van New York stonden. Na een korte stop in Fridays zijn we richting Wall Street en de New York Stock Exchange gelopen. Er was weinig bedrijvigheid want het was Goede Vrijdag, maar toch wel leuk om hier even rond te lopen. Na het bezoek aan het financiele centrum namen we de bus naar South Seathport. Hier was een pier gebouwd met een winkelpromenade en allerlei oude schepen. Vanaf de pier hadden we een mooi uitzicht op de Brooklyn Bridge, In het foodcourt van het winkelcentrum hebben we wat gegeten en toen hebben we de bus naar de ferry genomen. De laatste ferry haalden we nog maar net, want die ging niet zo laat terug door Goede Vrijdag.

STATEN ISLAND FERRY – SOHO – LITTLE ITALY

Op zaterdag begonnen we de dag natuurlijk weer vroeg. Vandaag begonnen we de dag met ontbijt in een diner voor een Amerikaans ontbijt. Na het ontbijt namen we de metro naar de Staten Island Ferry. Deze ferry vaart gratis tussen Manhattan en Staten Island en vanaf de ferry heb je een prachtig uitzicht op Manhattan en het vrijheidsbeeld. Het was gelukkig weer een zonnige dag en vanaf de ferry hebben we een paar leuke foto’s kunnen schieten van het vrijheidsbeeld. Op Staten Island sloten we meteen weer acnter aan de rij aan om dezelfde ferry meteen weer terug te nemen naar Manhattan. Daar gingen we naar Times Square en Broadway om aan kaartjes voor een theater voorstelling te komen, maar dat viel niet mee. De weinige kaarten die beschikbaar waren, waren erg duur. Dus zonder kaartjes taaiden we weer af en namen de metro naar SoHo. In SoHo zaten wat meer trendy winkels en via een leuk marktje kwamen we in een parkje uit. Daar zijn we even bijgekomen en toen verder gegaan met de metro naar de Harley Davidson winkel op Lexington Avenue. Ondertussen was hel tijd geworden voor het avondeten, dus gingen we naar Little Italy. Little Italy ligt vlak bij Chinatown en is niet erg groot. Natuurlijk waren er tal van restaurantjes en bij één van hen bestelden wij een pizza. Na het avondeten gingen we nog even langs Times Square om een ijsje te scoren, maar we konden geen Basking Robbins vinden. Na weer een vermoeiende, maar leuke dag namen we de ferry weer terug naar New Jersey. Aan de overkant hadden we een prachtig uitzicht op Manhattan in het donker.

PAAS PARADE

Op paaszondag zijn we ’s ochtends nog even Manhattan in gegaan voordat we ’s middags weer terug zouden vliegen naar Dusseldorf.We dachten nog te kunnen winkelen, maar de meeste winkels waren gesloten. Fifth Avenue was afgesloten voor alle verkeer en er liepen honderden mensen op straat. Tientallen van deze mensen hadden zich verkleed en velen van hen hadden zelfs verklede huisdieren bij zich. Dit was de Paas Parade van New York. We keken onze ogen uit en hebben nog veek foto’s genomen. Voordat we teruggingen naar huis moesten we natuurlijk nog even een Amerikaanse hamburger gaan eten. Dat deden we in een jaren 60 restaurant met zingende serveersters en obers. Na onze hamburgers en Amerikaanse milk shakes binnengewerkt te hebben gingen we terug naar het vliegveld. Op de terugvlucht werden we nog door Lufthansa verwend met een zak paaseitjes. Het was een heel geslaagd weekend en New York is echt een waanzinnige stad!!

LINKS

Klik hier voor handige links die met New York te maken hebben.