Yucatan - Mexico

CANCUN – MERIDA – UXMAL - CAMPECHE

In Mei 2004 hebben we een rondreis gemaakt door Yucatan in Mexico. Op 15 mei vertrokken we van Amsterdam naar Cancun voor twee weken vakantie in Mexico. De eerste week hebben we een auto gehuurd en hebben we een rondreis over het schiereiland Yucatan gemaakt. Na een overnachting in Cancun kregen we de volgende ochtend onze auto afgeleverd bij het hotel, een Ford Eco sport, een stoere jeep. ’s Ochtends reden we vroeg richting Merida aan de westkust van Cancun. Dit zou een rit van een paar uur worden over de Mexicaanse rijksweg met onderweg een stop bij de cenotes (door meteorietinslag gecreëerde bronnen) en de beroemde Maya ruine Chichen Itza. Het was enorm warm en het viel dus niet mee om de steile trappen van de tempel El Castillo te beklimmen, maar eenmaal boven konden we genieten van het uitzicht.

In Merida was het even zoeken hoe we bij ons hotel moesten komen met al het eenrichtingsverkeer. Toen we bij het hotel aankwamen bleek het midden in het centrum van Merida te liggen. Nadat we ingecheckt hadden, hebben we een rondrit met een koets door het centrum gedaan. De volgende ochtend vertrokken we weer nu richting Uxmal, een archeologische vindplaats met vele Maya ruines. In Uxmal waren prachtge tempelcomplexen te zien en we konden alles op ons gemak bekijken, want er was praktisch niemand anders. Tussen de tempels liepen vele varanen door. ’s Avonds hebben we in Uxmal gekeken naar een lichtshow en toen overnacht in een hotel net buiten het tempel complex. De volgende ochtend weer vroeg op voor de reis naar Campeche, de enige ommuurde stad in van Mexico. Hier hebben we uren doorgebracht met het zoeken naar ons hotel!! Na het hotel uiteindelijk gevonden te hebben zijn we naar het centrum gegaan, maar hier was niet zoveel te beleven. ’s Avonds zijn we toen maar naar een bioscoop gegaan.

PALENQUE

De volgende dag stond de rit naar Palenque op het programma. Palenque ligt midden in de Mexicaanse jungle en verscholen in die jungle liggen verschillende Maya ruines. Sommige ruines zijn al overwoekerd door de jungle. Voordat we een bezoek brengen aan de tempels gaan we eerst naar de watervallen van Misol Ha en Aqua Azul.  Deze watervallen liggen een stukje rijden van Palenque. De weg naar de watervallen gaat door de bergen en telt vele bochten. Onderweg proberen lokale mensen je te dwingen om te stoppen zodat ze hun koopwaar aan kunnen prijzen. Dat doen ze simpelweg door een touw over de weg te spannen op het moment dat je aan komt rijden. Ook heel inventief waren de mensen die deden alsof je bij de ingang van de watervallen was aangekomen door entree te vragen, terwijl de officiele ingang enkele honderden meters verder was. De watervallen waren in elk geval de moeite waard en we hebben ook een verfrissende douche genomen onder één van de watervallen.  Op de weg terug naar Palenque hebben we het tempelcomplex bezocht, Het was echt schitterend, maar we hadden ons buik al aardig vol van de tempels. We zijn dus niet al te lang gebleven en hebben lekker en duik in het zwembad bij het hotel genomen.

CHETUMAL – TULUM - CANCUN

Na Palenque zijn we naar het Oosten gereden naar de stad Chetumal, waar we zouden overnachten voordat we verder reden naar Cancun voor onze strandvakantie. In Chetumal hebben we bij een visrestaurant aan de zee gegeten en ’s avonds gewinkeld in het drukke centrum. De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken op weg naar Cancun. Onderweg naar Cancun hadden we per sms contact met Bert en Simone die ook in Mexico aan het rondrezien waren, Het bleek dat zij vandaag in Tulum waren dat tussen Chetumal en Cancun inligt. Dat lag dus op onze route en zo kwamen we aan het eind van de ochtend aan bij de strandhutten van Zamas, waar Bert en Simone verbleven. We hadden een heerlijke dag aan het strand en hebben ’s avonds lekker gegeten. Na het diner gingen wij verder naar ons hotel in Cancun, waar ook voor ons de strandvakantie ging beginnen. Ons hotel Gran Melia was enorm groot met enorme zwembaden en een golfbaan. We hadden ook nog eens geluk dat we door een overboekingen een upgrade kregen naar een duurder gedeelte van het hotel. We hadden uitzicht op het zwembad en strand en de beschikking over een privézwembad. Bij dit zwembad was de service echt super: ons ‘handdoekenmeisje’ spreidde netjes de handdoeken uit op de luxe zonnebedjes. Gedurende de dag kwam ze langs met ijskoude handdoekjes om je op te frissen en met vers fruit.

CANCUN

Als je in Cancun bent lijkt het wel of je in Amerika bent in plaats van Mexico. Het barst er van de grote winkelcentra, discotheken en restaurants. Overal kun je zelfs gewoon met dollars betalen. De eerst avond zijn wij in Senor Frogs wezen stappen en dat was al geweldig, maar de superdiscotheek van Cancun zou Cocobongo’s zijn. De 2e avond (op woesdagavond) deden we het wat rustiger aan. We zijn eerst lekker uit eten gegaan bij het Australische restaurant Outback in Flamingo Plaze en daarna hebben we nog wat gedronken in Margaritaville. Vervolgens zijn we terug gegaan naar ons hotel en naar het zwembad gelopen. Het zwembad ligt naast het strand en wordt omringd door rieten huisjes met ligbedden. In één van die huisjes hebben we toen besloten om met elkaar te trouwen bij terugkomst in Nederland.

De volgende dag kwamen Bert en Simone ook in Cancun aan. We hebben tegen hen nog niets gezegd van de geplande bruiloft, want we wilden het eerst onze ouders vertellen. Met Bert en Simone zijn we op de eerste avond naar Cocobongo’s geweest, nadat we bij Planet Hollywood hadden gegeten.. In Cocobongo’s vlogen allerlei filmhelden aan elastieken over de dansvloer heen. Zelfs Batman in een complete batmobiel kwam overvliegen! Naast de filmhelden vloog er nog een damesslipje van een dronken Amerikaanse op de bar over, dat Bert handig opving. Dat moesten we van onze vrouwen echter meteen weer inleveren..... In elk geval was Cocobongo’s echt gaaf! De overige dagen hebben we lekker van het strand en zwembad genoten. Yucatan is ideaal om rond te reizen en af te sluiten op één van de fantastische stranden.

LINKS

Klik hier voor handige links die met Mexico te maken hebben.