Isla Margarita

PORLAMAR

In 1997 was ons eerste vakantie buiten Europa en wel naar Isla Margarita, het Venezolaans eiland vlak voor de kust van het vaste land van Venezuela. Reizen naar dit eiland waren helemaal in opkomst en waren voornamelijk op basis van de all-inclusive formule. We hadden een hotel (Coconut villas) dat een aantal kilometers buiten Porlamar lag, maar er reed dagelijks een gratis busje heen en weer. Zo’n busje reed ook naar de stranden in Playa El Aqua en Playa Caribe. Het hotel was erg eenvoudig: het leek wel een voormalig militair kamp met al die huisjes, die de hotelkamers voorstelden. Ook de all-onclusive formule was erg eenvoudig: er waren niet veel cocktails te verkrijgen en het eten was gewoon 3 keer per dag buffet. Op andere tijden had je gewoon pech! Na een week waren we het eten in het hotel al zat en aten we regelmatig in Porlamar. Maar dat alles mocht de pret niet drukken want het was toch een hele geslaagde vakantie. Dat kwam vooral door de mensen die bij ons in het hotel zaten: een stelltje uit Limburg (John en Vera), 2 jongens uit Vlaardingen en 2 meiden uit Utrecht. We trokken veel met elkaar op en hebben veel lol gehad!

Porlamar was een leuk stadje met veel winkeltjes en een strand. Overal zag je auto’s rijden die in Nederland in een museum niet zouden misstaan. Als je een taxi nam moest je niet gek opkijken als er gaten in de vloer zaten. En dan nog reden de mensen als gekken en dat liep regelmatig verkeerd af. Dat bleek wel uit de tientallen huisjes die langs de weg stonden om verkeersslachtoffers te herdenken. ’s Avonds kon je goed stappen in Porlamar. In de discotheken werd voornamelijk salsa en merenque gedraaid.

HIGHLIGHTS OF ISLA MARGARITA

En van de excursies die we gedaan hebben was een rondleiding over het eiland met een grote touringcar. We bezochten een plantage waar allerlei soorten fruit verbouwd werden en die mochten we dan ook proeven. Er waren ook allerlei dieren zoals slangen, spinnen en papegaaien. Na het bezoek aan de plantage zijn we naar het noorden van het eiland gereden waar allerlei kleine strandjes verscholen lagen tussen de rotsen. Boven de zee zag je talloze pelikanen die jacht maakten op vis. In het westen bezochten we een maritiem museum maar alle aandacht ging uit naar een dolfijn die aangespoeld was op het strand. Een grote groep mensen probeerden de dolfijn weer met alle macht de zee in te krijgen. Verder bezochten we nog een klein dorpje waar we een wandeling maakten door de natuur en de rotsen. Na een aardige klim kwamen we bij wat water dat tussen de rotsen een soort zwembadje vormde. Jongetjes klommen zo hoog mogelijk op de rotsen om met een spectaculaire duik tussen de rotsen in het water neer te plonzen. Voordat we weer de bus ingingen stonden de kleine stuntmannen klaar met hun hand om een beloning voor de show in ontvangst te nemen.

En van de andere dagen hadden de jongens uit Vlaardingen zelf een auto gehuurd en zijn we met hen ook nog over het eiland rondgereden. Verder hebben we nog een excursie gedaan naar La Restinga, een doolhof van kanaaltjes door de mangrovewouden heen. Met een klein bootje vaarden we door de wouden heen waar vele dieren verstopt zaten. Aan het einde van de tocht kregen we te eten bij een strandtent en mochten we oesters proeven in de hoop een parel te vinden. De oesters waren echt smerig en een parel voinden we natuurlijk ook niet!

CATAMARAN

Een andere excursie die we gedaan hebben was een tocht met de catamaran naar een ander tropisch eiland. Op de excursie werd vrolijke muziek gedraaid en kon gedanst worden en alles natuurlijk weer op basis van de all inclusive formule. Na een tijdje gevaren te hebben dook er een walvis naast de catamaran op. Dat was echt gaaf en die hebben we natuurlijk meteen op de film vastgelegd. Maar even later volgde nog meer spektakel: aan de voorkant van de catamaran kwam een groep dolfijnen zwemmen. Ze zwommen net voor de catamaran uit en namen af en toe een sprong uit het water. We gingen best hard dus de dolfijnen moesten ook erg snel zwemmen. Alleen dit al maakte de excursie helemaal geslaagd! Een tijdje later stopte de catamaran en toen bleken we boven een koraal te zitten. Midden op zee kregen we snorkels mee en werden we in het water gelaten. Het water was zo helder dat je koraal en de vissen perfect kon zien. Na ons gespartel vertrok de catamaran weer op weg naar het eiland. Bij het eiland kregen we een barbecue en konden we mee op de banaan die achter een boot aangetrokken werd. Op de terugweg genoten we weer van de muziek en de drank aan boord van de catamaran. Nu waren er geen dolfijen of walvissen meer te zien maar wel pelikanen die met de catamaran meevlogen om iets te eten te snaaien.

LINKS

Klik hier voor handige links die met Isla Margarita te maken hebben.