Brazilie

FORTALEZA

In 2001 besloten we 2 weekjes naar Fortaleza in Brazilie te gaan. We hadden de keus uit een hotel aan de boulevard in de stad of aan het Praia do Futuro strand. We besloten te kiezen voor een hotel aan het strand omdat de stad toch makkelijk te bereiken was met een busje vanuit het hotel. Het hotel was erg eenvoudig, maar was wel op basis van all inclusive. Bij aankomst hebben we meteen een aantal excursies geboekt. Zo gingen we naar een Braziliaanse voetbalwedstrijd van Céara dat in de 2e Braziliaanse divisie speelde. Het was een harde wedstrijd, maar het leuke was dat we na afloop het veld op mochten. Ook aan het begin van de vakantie hebben we een rondleiding door de stad gedaan, waarbij ons ook verteld werd dat Fortaleza in Nederlandse handen was voor de Portugezen. Er stond zelfs nog een Nederlands fort, Fort Schoonerborgh genaamd. Tijdens de stadexcursie hebben we verder nog de Mercado Central, het oude centrum en de uitgaanswijk Iracema bezocht. ’s Avonds gingen we regelmatig met een toeristenbusje naar de stad om een stukje te wandelen langs de lange boulevard. Je moest wel op bepaalde stukken van de boulevard blijven, want anders was het niet veilig. Een Nederlands toerist werd in zijn arm gestoken toen hij het stelen van de handtas van zijn vriendin wilde voorkomen. Verder liepen er verschrikkelijk veel lijmsnuivende jongetjes rond die continu om geld en sigaretten vroegen. Dat gaf ook niet echt een veilig gevoel. De meeste mensen zijn zo arm dat ze niet voor geweld terugdeinzen om aan geld te komen. Ook toen we overdag een keer pech kregen met de bus en allemaal moesten uitstappen gebeurde er een incident. Terwijl we op de stoep wachten op de reparatie van de bus, werd de gouden ketting van de hals van een vrouw naast ons eraf getrokken. Je kunt dus het beste geen sieraden dragen!

Op één van onze andere excursies gingen we eten bij het churasqueria restaurant Spettus. Churasqueria is een typisch Braziliaanse manier van eten, waar obers met vlees op spiezen langs de tafels lopen. Met een stoplicht geef je aan of de ober bij je moet stoppen en vlees op je bord moet snijden. Het was erg leuk en heel lekker. Na het eten gingen we met de groep naar de bekende Pirata Bar.De Pirata bar is alleen op maandagavond open en beschikt over de Pirata band die Forro muziek speelt. De band wist de sfeer er goed in te brengen en het was dan ook een gezellige avond.

In de tweede week leerden we Desiree, Robin, Joyce, Erik, Ivo en Camile kennen. Met hen hebben we hele leuke tweede week meegemaakt en zelfs nu komen we nog regelmatig bij elkaar als de Brasil Club. Met hen zijn we wederom naar de churasqueria en de Pirata bar geweest. Verder hebben we een excursie gedaan naar gekleurde zandmijnen waar vele verschillende kleuren zand gewonnen werd. Na de zandmijnen stapten we over in buggies die over het strand van Morro Branco scheurden. We gingen ook met de buggies de duinen van Cumbuco in om eens flink te scheuren. Sommige duinen waren flink stijl en op een gegeven plaats gingen mensen met een soort slee van de duinen af naar beneden. Ook Ivo en Erik hebben dir gedaan. Wij huurden een waterscooter om over het meer te scheuren. We besloten de excursie met een voetbalwedstrijd op het strand tegen een aantal Brazilianen.

In Fortaleza is elke avond een gezellige markt waar de dames flink tassen in hebben kunnen slaan. We zijn ook nog naar een discotheek geweest waar het contrast tussen arm en rijk erg duidelijk was. De discotheek had een grote tuin die aan de boulevard grensde. Aan de ene kant stonden mensen champagne te drinken terwijl aan de andere kant mensen lijm stonden te snuiven.

Voordat we weer naar Nederland gingen, gingen we nog naar het krabbenfestijn in één van de strandtenten verderop bij het hotel. Daar werd er volop gegeten en gedanst. Om de krabben te kunnen eten kreeg je een stok om de schaal kapot te kunnen slaan. Wij sloegen over en namen gewoon een hamburger. De anderen uit onze groep waren wel zo sportief om de krabben te proberen. Na het krabbenfestijn liepen we in het donker terug over het strand naar het hotel. Onderweg werden we tegengehouden door agenten in een jeep, die voregen of we gek waren geworden om in het donker over het strand te lopen. Wij dachten dat we met zo’n grote groep makkelijk een paar honderd meter over het strand konden lopen, maar de politie waarschuwde dat dat zeer onveilig was. Onder begeleiding van de agenten zijn we toen verder gelopen naar ons hotel. We hadden nog zoveel criminaliteit en armoede gezien tijdens onze vakantie, maar toch was dit een super vakantie waar we nog heel veel leuke herinneringen en vrienden aan over hebben gehouden! Verhalen over de zeemeermin en de naughty professor zullen ons altijd bijblijven...

LINKS

Klik hier voor links die met Fortaleza te maken hebben.