Curacao

JAN THIEL BAAI

Op Curacao verbleven we in het Livingtone resort op ongeveer 15 minuten rijden van Willemstad in de Jan Thiel baai. Het was een groot soort Centerparcs-achtig complex met vakantiehuisjes in allemaal felle kleurtjes, waarvan sommige permanent bewoond werden. Ons huisje was van alle luxe voorzien zoals een groot terras, een keuken met vaatwasser en een ruime woonkamer met televisie. Het resort lag vlak bij het strand en de hippe strandtent Zanzibar. In het weekend kwamen hier vele jongeren naar toe om op het strand te loungen. Omdat het resort wel een beetje afgelegen lag besloten we een auto te huren voor de hele week. Zo konden we met onze Ford Focus ’s avonds naar Willemstad rijden om daar te gaan eten, winkelen of stappen.

Toen we één van de middagen naar het zwembad van het resort liepen om te gaan zwemmen, liepen we nietsvermoedend een filmset op. Het bleek dat er opnames waren op Curacao voor de nieuwe Nederlandse soap serie Bonbini Beach (later bleek het een enorme flop te zijn). Het resort zat vol met Nederlandse soapies, die van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat met opnames bezig waren. Ook op het strand waren er de volgende dag opnames en werden we zelfs nog gevraagd te figureren. Het was erg leuk om naar al die opwinding te kijken terwijl wij lekker van de zon lagen te genieten..

WILLEMSTAD

Willemstad is een echte caribische stad die veel vrolijkheid uitstraalt met alle kleurige woningen. In het centrum waren gezellige winkeltjes en natuurlijk de beroemde Koningin Emma brug die de gedeeltes Punda en Otrabanda met elkaar verbindt. De op pontons drijvende brug wordt gemiddeld meer dan dertig keer per dag gesloten voor alle verkeer en naar de kant gevaren, zodat de enorme cruise- en zeeschepen Curacao binnen kunnen varen. Als dat gebeurt wordt de brug vervangen door veerbootjes die de voetgangers naar de overkant kunnen brengen. Het binnenvaren van de enorme schepen is een machtig gezicht, want de schepen steken ver boven de lokale bebouwing uit. Een stukje buiten het centrum ligt de 50 meter hoge Koningin Julianabrug, waar de schepen gewoon onderdoor kunnen varen.

Naast het hotel Van der Valk liggen een aantal leuke restaurantjes die boven de zee zijn gebouwd op houten palen. Terwijl je zit te eten hoor je de zee onder je tafel doorvoeren. Vlak naast de bioscoop zit ook een leuk restaurant Tu-Tu-Tango genaamd. In dit restaurant kun je allemaal kleine gerechtjes (tutu’s) bestellen die dan tezamen een hoofdgerecht vormen. Heel erg lekker en gezellig, dus een echte aanrader!

Net buiten Willemstad heb je de strandtent Mambo beach. De week na onze vakantie kwam Marco Borsato hier een optreden geven. Ons resort en het naastgelegen resort zat al vol met de crew en de moeder van Marco. Daarnaast was zijn hele fanclub aanwezig in ons hotel.

In Willemstad bevind zich ook het Sea-Aquarium, waar je roggen en zeesterren kunt aaien en waar haaien en zeeleeuwen gevoerd worden. In het Sea-Aquarium kun je ook duiken en haaien voeren door gaten in een wand onder water. Er is ook een hele leuke dolfijnenshow.

RONDRIT CURACAO

Met onze huurauto hebben we ook nog een rondrit gemaakt over het hele eiland, wat makkelijk te doen is in een dag. Vanuit Willemstad zijn we eerst naar het noorden van het eiland gereden, waar we we een grot bezocht hebben. De grot lag aan de zee en iedere keer als er een golf kwam steeg het water in de grot. Daarna zijn we verder gereden naar het uiterste puntje in het westen van het eiland. Daar hebben we vis gegeten in een restaurantje en genoten van het uitzicht op de zee. Na de lunch reden we weer richting Willemstad. Onderweg zagen we nog een grote groep wilde flamingo’s staan. We zijn ook nog langs de struisvogelfarm gereden maar hadden pech dat die gesloten was.

LINKS

Klik hier voor handige links over Curacao.